کیو آر کد (QR Code) و اسکنر کیو آر کد

کیو آر کد (QR Code) و اسکنر کیو آر کد
کیو آر کد ، ابزاری است برای ذخیره کردن و انتقال مطالب مختلفی مانند نام ، ایمیل ، آدرس سایت ، کد محصول و … که خروجی آن ، یک تصویر (یک کد به شکل تصویر شطرنجی) است . این تصویر ، با استفاده از کامپیوتر ها و گوشی­های دوربین ­دار ، قابل خوانده شدن است و همین امر ، باعث شده شرکت­ها و افراد زیادی ، از این کد ، بر روی محصولات و کارت­های ویزیت استفاده کنند .
برای خواندن یک کیو آر کد و دسترسی به اطلاعات آن ، به یک اپلیکیشن کیو آر کد خوان (QR Code Scanner) نیاز دارید . بسیاری از گوشی ها ، خودشان به برنامه کیو آر کد خوان ، مجهز هستند . در غیر این صورت ، میتوانید اپلیکیشن های رایگان کیو آر کد خوان  را ، از بازار ، گوگل پلی ، مایکت ، اپ استور ، سیب ، سیبچه و … دانلود کنید
کیو آر کد ، مخفف کلمه Quick Response Code ، به معنای کد با پاسخ دهی سریع است . این کد ، از نوع کدهای دو بعدی (۲D Code) است که در سال ۱۹۹۴ توسط شرکت تویوتا ، برای استفاده در خط تولید ابداع شد . اخیراً QR Code به دلیل توانایی ذخیره کردن حجم زیادی از اطلاعات و سرعت خواندن فوق‌العاده آن ، بیشتر مور­د استفاده قرار میگیرد .
موارد استفاده QR Code
امروزه ، در بسیاری از موارد از جمله برای پیگیری و رد گیری اجناس در تجارت ، پیگیری بسته­ ها در خطوط پستی ، استفاده در کارت­های ویزیت ، برای دسترسی سریع مخاطب به آدرس سایت ، ذخیره آدرس و متن ایمیل ها ، ذخیره پیام کوتاه و… استفاده میشود .
نمونه استفاده از کیو آر کد برای ذخیره آدرس یک صفحه در اینترنت . برای مشاهده صفحه ، با اسکنر گوشی ، اسکن کنید :

نمونه استفاده از کیو آر کد برای ذخیره اطلاعات یک رویداد . برای مشاهده صفحه ، اسکن کنید :

نمونه استفاده از کیو آر کد برای ذخیره یک کارت ویزیت . برای مشاهده ، اسکن کنید :

از دیگر موارد کاربرد کیوآر کد میتوان به :
ذخیره کردن SMS (در این حالت شما بعد از اسکن QR کد میتوانید sms را ارسال کنید . شاید فکر کنید این مورد ، کاربرد زیادی ندارد . ولی آیا تا به حال ، برایتان پیش نیامده که یک آگهی دیده باشید و نوشته باشد کد **** را به شماره ********** sms کنید تا اشتراک شما فعال شود؟! در این موقع ، یک QR کد کوچک ، میتواند شما را از دردسر تایپ شماره و کد خلاص کند .
ذخیره کردن یک شماره تلفن (با این کار شما با اسکن کردن کد ، میتوانید شماره را ذخیره کنید و یا به آن زنگ بزنید و مسلماً دردسر اشتباه نوشتن شماره را نخواهید داشت)
QR کد کردن لایک صفحه فیس بوک (با اسکن اینجور QR کدها ، شما به سادگی میتوانید صفحه فیس بوک آن شرکت یا محصول و… را لایک کنید)
توجه: این موارد تنها کاربرد های QR کد نیستند و اگر اندکی در اینترنت جستجو کنید می­توانید خلاقیت­های جالبی در استفاده از QR کد ببینید. به طور مثال یک سایت دانلود اپلیکیشن موبایل ، برای لینک دانلود هر اپ یک QR کد در نظر گرفته بود که بازدید کننده با اسکن آن یک راست برنامه را بر روی گوشی خود دانلود کند.
شکل ظاهری QR Code
کیو آر کد ، از مربع های کوچک سیاه و سفید درست شده است که بسته به نسخه (Version) آن دارای سایز متفاوتی هستند. به طور مثال نسخه ۱ آن ۲۱×۲۱ و نسخه ۲ آن ۲۵×۲۵ میباشد. البته شایان ذکر است که ترفندهایی برای اضافه کردن تصویر و رنگ به QR Code وجود دارد . یکی از این ترفندها استفاده از قدرت خطایابی QR Code هست .
ما از کیو آر کد ، برای ذخیره کردن آدرس وب سایت ایراسپات ، آدرس هر آگهی در ایراسپات و آدرس هر یک از نوشته های بلاگ ایراسپات ، استفاده میکنیم . سیستم ما ، برای هریک از این صفحات ، یک کیو آر کد ایجاد میکند و نشان میدهد . به این ترتیب ، شما با داشتن عکس کیو آرکد و اسکن کردن آن ، نیازی به یادداشت آدرس این موارد (مثلا آدرس صفحه یک آگهی) ، نخواهید داشت .

Visits: 7